Veneen luovutuksen lähestyessä alamme keskustelemaan myyjän kanssa veneen toimituksesta. Sovimme puhelimitse, että koska minulla ei ole kertynyt vielä hirveästi merikokemusta, niin liikkeen edustajat ajavat veneen minun puolesta Ouluun saakka. Viestien välityksellä sovittiin, että vene toimitetaan 2012 kesäkuun ensimmäinen viikonloppu. Kaikki piti olla veneessä valmiina lisätöitä ja merkarttoja myöten. Viimeinen viesti lähti minulta 25.5.2012. Alla viestiketju:

Myyjä:

"Morjesta.

Mulla on aikataulu sellainen että toukokuun toiseksi viimeinen viikonloppu tai sitten kesäkuun ensimmäinen kävisi veneen siirtoon. Nyt kun juteltiin että toisin veneen perille asti täytyy minun lähteä jo torstai aamusta jotta olisin mahdollisesti lauantai iltana perillä. Lasken merimailit viikonloppuna ja saan samalla sinulle arvion polttoaineesta.

Minun pitää laskea kulutukset niin että mahdollinen kova merenkäynti vastatuuleen ei vaikuta perille pääsyyn.

Hyvä asia tässä perille tuonnissa on se, että vene saa todellisen meritestin ja on varmasti teknisesti kunnossa, kun minut perille tuo. Ainoa vaikeasti arvioitava ja navigoitava osuus on Turun saaristo Raumalle asti. Sinne päästyä on helpompi laskea loppumatkan kesto.

Hoidan retken ystäväni kanssa joka meillä näitä veneitä paljon ajaa.  Otan tuon ajan töistä vapaata joten kustannukset muodostuvat vain veneen ja miehistön polttoaineesta ja lentolipuista Turkuun.

Kommentoitko tuota ajankohtaa niin lyön sen itselleni kalenteriin."

Minä:

""Moi,

Minulle sopisi paremmin kesäkuun ensimmäinen viikonloppu. Mitään tarkkaa arviota en tarvitse polttoaineista, jos sovitaan että veloitus niistä tapahtuu toteutuneen mukaan, suuntaa antava riittää. 3. pvä sunnuntaina oli ainakin lentoja Oulusta Turkuun. Toivoisin sitten saavani "käyttökoulutuksen" veneelle, jotta pääsen siihen kunnolla sisään.

Voitko vielä tarkastaa, että miten laaja merikartasto GPS:ssä on, niin päivitetään se samalla, mikäli vaatii päivittämistä?

- Jussi"

Myyjä:

"Merkkaan kalenteriin tuon kesäkuun ensimmäisen. Muutetaan tarvittaessa mutta pitää jotain sopia alustavasti.

Käyttökoulutuksen saat tottakai, siksi juuri tulen itse.
Polttoaineista veloitetaan vain toteutuneen mukaan tottakai. Tarvitsen laskelmaa katsoakseni valmiiksi tankkauspaikat reitille ja samalla tiedät itsekin kustannuksista. Tarkistan että plotterissa on kartta joka kattaa koko länsirannikon."
 
Minä, kun taas vastaukset alkoivat viipymään;
 
"Huomenta,

Pitääkö meillä tuo kesäkuun ensimmäisen viikonlopun toimitusaikataulu? Mitä olet arvioinut polttoainekustannuksiksi ja millainen kartta löytyi plotterista?

- Jussi
"
 
Myyjä:
 
"Terve.
 
Plotterin kartta oli välille Kristiinankaupunki Hanko. Laitan siirtoa varten plotteriin koko Suomen kartan mutta minulla on sinulle perämeren karttakortti mukana veneeseen.
Vielä pitää kesäkuun ensimmäinen viikonloppu paikkansa. Tuskin se siitä muuttuukaan. Tässä on ollut TODELLA kiirus luovutusten kanssa mutta palaan asiaan polttoaineista huomis iltana kun saavun täältä mereltä Helsinkiin."
 
Minä:
 
"Moro,

Hieno homma! Onko veneen varustelu nyt siinä kunnossa, ettei minun tarvitse hankkia muuta kuin liivejä sinne? Eli lepuuttimet, köydet, sammuttimet, yms. on siellä valmiina ja kunnossa...

- Jussi
"