Kokkolasta Oulua kohti lähdettyä alkoi keli heikkenemään. Merenkäynti oli kokemattomille kulkijoille välillä ja varsinkin Raahen tienoilla niin rankkaa, että piti pysähtyä Raahessa muutamaksi tunniksi levähtämään ja odottamaan kelin tyyntymistä.

Viimeisen päivän saldoa:

- Merivartiosto pysäytti, puhallutti ja tarkasti veneen varustuksen. Onneksi osasin vaatia liikkeeltä luvattua sammutinta mukaan, sillä muuten olisi kaiken lisäksi rapsahtanu sakot.
- Ajo oli todella katkonaista, sillä kun aina kun kone lämpesi, alkoi se kolisemaan. Tämä tarkoitti sitä, että puolentunnin-tunnin välein piti pysähtyä, jotta kone viilenisi ja ajoa uskalsi jatkaa.
- Lisävika: konetta ei enään tahtonut saada käyntiin, jos sen sattui sammuttamaan lämpimänä. Piti odotella jäähtymistä, jotta koneen sai juuri ja juuri käyntiin.
- Kun veneen joutui pysäyttämään kovassa aallokossa, meinasi se kaatua pariin otteeseen. Lepopulssi kävi välillä aika korkealla.
- Vene siistittiin kuntoon Raahessa satamassa.

Vasta myöhään perjantai-illalla saavuin kotisatamaani helpottuneena, sillä muutaman kerran kävi ajatus mielessä, että selvitäänköhän tältä reissulta yhtenä pakettina takaisin.

Ynnäsin hieman polttoainekuuluja seuraavana päivänä ja laskin, että polttoainetta kului matkalla n. 1200-1300 litraa. Aivan käsittämättömän paljon! Normaali kulutus olisi pitänyt olla käsitykseni mukaan n. 800 litraa...