Aamulla Kaskisista lähtiessä pieni huoli polttoaineen riittävyydestä seuraavaan satamaan, koska kulutus liian suuri, eikä Pori-Vaasa välillä ylimääräisiä bensiinin tankkauspisteitä. Dieseliä olisi kyllä saanut.

Puolisen tuntia matkaa taivallettua olin kuulevinani moottorista ylimääräistä ääntä. Kun moottori ja sitä mukaan öljyt saavuttivat käyttölämpötilan, niin kyllä - MOOTTORI ALKOI KOLISEMAAN! Lisäksi koneesta kuului toinenkin sivuääni.

Pikainen soitto myyjälle, jolta sain kehoituksen, että aja kotisatamaan ja selvitellään asiat sitten. Taas aiheutti ihmetystä hänen lausahduksensa, sillä eihän veneella kannattaisi ajaa, mikäli koneessa jotain vikaa. No, toimin siltikin hänen ohjeidensa mukaan. Pahapa tuota ajoa on keskellä merta keskeyttää. Lisää listaa vikoihin:

- Moottorin lämmetessä alkaa siitä kuulumaan suuri nakuttava ääni (venttiikoneisto?). Kun ääni alkaa kuulumaan tuntuu, että moottorin teho / kierrosluku laskee. Ääni häviää, kun kierrokset laskee hetken ajaksi alle 2500rpm ja mootorin öljyn lämpötila samalla laskee. Ääni kuitenkin tulee hetken päästä uudestaan, kun veneellä ajaa taas matkanopeutta.
- Öljynpainemittari näyttää kylmänä yli 2bar ja lämpimänä allle 2bar, MYÖS KORKEILLA KIERROKSILLA -> öljynpaine ongelma???
- Moottorista kuuluu myös toinen hinkkaava/kahnaava/metallinen ääni, joka tulee esille lämpimällä moottorilla kierrosten ollessa yli 2500rpm. Tämä ääni ei häviä.

Odotettu tapahtui. Polttoaine loppui hieman ennen Vaasaa pieneen saareen, ranta-ruotsissa! Oli "hieman" työn takana saada bensaa/apua henkilöiltä, jotka eivät suostuneet puhumaan Suomea tai eivät osanneet Englantia. Minä taas en osaa Ruotsia. Noh, bensaa saatiin kuin saatiinkin sen verran, että päästiin seuraavaan satamaan. Ilta tuli ja useiden tankkausten myötä pääsimme nilkuttamalla ja kolisevalla koneella Kokkolaan satamaan. Väsy oli puserossa maksimaalisen vitutuksen kera.