Marssin juristini puheille, sillä asiat eivät voineet jatkua enään näin. Esitin hänelle aineiston ja minulla olisi käsissä aika selvä juttu. Juristini teki kirjeen Venemaailmaan ja alkoi luonnostelemaan haastehakemusta. Annoimme liikkeelle vielä yhden mahdollisuuden hoitaa asian kuntoon.

Asiat alkoivat etenemään. Yhtäkkiä juristini sai puhelun myyjältä, että kun vaihtovenettä ei ole tarjolla, niin liike tulee noutaamaan Crowlinen minulta liikkeen telakalle. Myyjä vielä vakuutti juristilleni puhelimessa, ettei tämä vene tulisi minulle enään takaisin. Nouto tuli todella lyhyellä, parin päivän varoitusajalla. Yritimme saada liikkeeltä kirjallista sitoomusta asiaan, mutta yllättäen heitä ei saanutkaan kiinni. Kuski soitti minulle satamasta, että hän olisi nyt noutamassa venettä. Pikainen soitto juristille, että mitä tehdään, suostutaanko luovuttamaan venettä liikkeelle, kun mitään kirjallista sopimusta ei ollut saatu. Hänen mielestään vene kannattaisi luovuttaa, joten kiirehdin satamaan.

Vene lähti matkaan kohti Turkua 12.9.

Ja sitten tulee liikkeen vastaus 21.9.:

"Olette lähestyneet meitä kirjeellä vaatien kaupanpurkua vedoten veneessä olleisiin teknisiin virheitä ja puutteisiin, jotka väitteenne mukaan estävät sen käytön aiottuun tarkoitukseen.

Emme valitettavasti voi hyväksyä esittämäänne kaupanpurkuperustetta, koska veneessä ei ole sen kaltaisia virheitä ja puutteita, jotka estävät sen käytön aiottuun tarkoitukseen. Veneessä olleet virheet on joko korjattu tai niiden korjauksesta on sovittu korjausaikataulu. Kuten myyntiehdoissamme lukee, pyritään yhteisesti korjausaika sopimaan talvisäilytyksen tai muun soveltuvan ajankohdan yhteyteen, ellei veneessä oleva virhe haittaa veneen käyttöä aiottuun tarkoitukseen. Tämä on yleensä myös veneen käyttäjän etu monista eri itsestäänselvistä syistä.

Tässä nimenomaisessa tapauksessa asiakas on kuitenkin pyrkinyt jo heti alkuun vaihtamaan kyseisen veneen suurempaan ja kalliimpaan. Emme haluaisi väittää tämän suuremman veneen hankinta-ajatusten vaikuttavan kaupanpurkuyritykseen, mutta syysuhde vaikuttaa ilmeiseltä.

Veneen avoimet asiat ovat tietojemme mukaan seuraavat:

- Epävarmasti toimiva trimmisylinteri, vaihdetaan (trimmimittarin hyppayksittäinen toiminta), voidaan tehdä nyt talvisäiltyksen aikana.
- Mittariston matkanopeusmittari ei ilmoituksen mukaan toimi ajoittain ja asia tutkitaan
- Keittiötason valon toiminta tutkitaan ja korjataan jos on rikki
- Kattoikkunan hyttysverkko tutkitaan
- Yhden ikkunan lukitussalpa korjataan
- Uimatason halkeama korjataan
- Takahytin hyttysverkko korjataan jos on rikki tai annetaan käyttöohjeet jos ei ole rikki
- Yhden kumilenkin kiinnitys korjataan
- Maasähkö- ja generaattoritesterin häiritsevän toiminnan syy tutkitaan ja korjataan jos on tarpeen
- Uimatason suihkun läpivienti parannetaan asiakasta tyydyttäväksi ja bidehanan letkun kiinnitys
- Kaikuanturin asennus, voidaan tehdä veneen talvisäilytyksen aikana

Yllä olevat asiat ovat veneen käytön kannalta merkityksettömiä ja lähinnä kosmeettisia, mutta havaitut virheet korjataan asianmukaisesti.

Muutkin mainitsemanne epäilys-asiat on tutkittu ja tutkitaan eikä tähän mennessä ole löytynyt mitään vauriota tai mekaanista vikaa.  Jos asioissa havaitaan jotain virheeseen viittaavaa, palaamme näihin erillisenä."

Verenpaine alkoi kohoamaan kattoon vastauksen johdosta. Liike siis meinaa, että mistään vaihdosta ei ole sovittu, veneessä ei ole kuin pikku vikoja ja ne on sovittu korjattavaksi. VMP!!! Liike ei edes ota kantaa vakavimpiin vikoihin, minkä tähden veneiden vaihdosta sovittiin jo aiemmin.

Liike myös väittää, että olen yrittänyt vaihtaa veneeni isompaan ja kallimpaan veneeseen! Kyllä, Bavaria oli hieman arvokkaampi vene, mutta saman kokoinen ja liikkeellä ei ollut mitään juuri samanhintaista venettä tarjolla, joten niin kuin aiemmin mainittu, neuvottelut koskivat heti seuraavaa tarjolla olevaa vaihtoehtoa.