Kaksi hyvin pitkältä tuntuvaa viikkoa kului Turussa käynnistä, eikä myyjästä kuulunut taaskaan mitään. Soitin useasti myyjälle ja viimein sain hänet kiinni. Oliko vene saapunut - EI! Myyjä sanoi, että vene tulee viikon päästä.

Viikko kului ja otin myyjään taas yhteyden. Vene oli saapunut, mutta mutta... Siinäpä olikin kuulemma jotain vikaa. Myyjä kertoi minulle, että toisen moottorin takastefa vuoti öljyä ja heidän pitäisi korjata tämä vika ennen veneen luovuttamista minulle. Hyväksyin selityksen, koska en halunnut viallista venettä toisen viallisen tilalle. Osat menivät tilaukseen ja myyjä lupasi veneen valmiiksi seuraavalle viikolle.

Ja taas viikko kului ilman, että myyjästä kuului yhtään mitään. Soitto. Nyt purettaessa oli löytynyt lisää viallisia osia. Kuulemma stefa oli päässyt pyörimään pesässään ja näin syönyt pesän pilalle, joten sekin piti tilata. Tässä vaiheessa minulla alkoi jo hieman hälytyskellot soimaan päässä. Kuukausi oli kulunut, eikä minulla vieläkään ollut luvattua vaihtovenettä tilalla.

Seuraavalla viikkolla selitys kuului: mekaanikkoja lomalla, eivätkä ehdi korjaamaan venettä.

Odotin vielä kaksi viikkoa, että luvattu vene saataisiin kuntoon. Kärsivällisyyteni alkoi käymään vähiin, sillä venekausi lähestyi loppuaan.

Tänä aikana käytin venettäni vain lyhyihin matkoihin kotisatamani lähellä, sillä toimivuuteen ei ollut mitään luottamusta. Onneksi ehdin edes vähän "nauttia" veneilystä viime kaudella.

Nyt kun minulla ei ollut mitään mustaa valkoisella, aloin vaatimaan kirjallista selvitystä asiasta. Lähestyin myyjää sähköpostilla 27.8.2012:

"Moro,

Odottelen lupaamasi sähköpostia ehdotuksesta / vaihtoehdoista, että millä tilanne saadaan kuntoon.

- Jussi"

Sain vihdoin vastauksen kolmen päivän päästä:

"Terve Jussi. Kiitos taas kärsivällisyydestäsi.

Alan olla oman kapasiteettini ylärajoilla ja yli tällä hetkellä.
 
Kuten ollaan todettu, Crownlinen korjaus siellä paikan päällä ei tunnu järkevältä
ainakaan kun sinä et ole veneeseen tyytyväinen. Olemme jollakin tasolla sopineet
että vaihdamme veneen toiseen vastaavan hintaiseen veneeseen. Olen odotellut
tällaista venettä (BMB 27) jotta rahdit voitaisiin hoitaa samalla kertaa. Mikäli sopivaa
venettä ei löydy, tulee Crownline rahdata korjattavaksi Turkuun ja lähettää sinulle
toinen vene vasta keväällä.
Eli. Rahtaan veneesi meille telakalle korjaukseen.
Kun BMB 27 tai vastaava samanhintainen vaihtovene jonka hyväksyt tulee,
teemme vaihtokaupan veneistä.
 
Olen autossa matkalla koko päivän joten olen tavoitettavissa."
 
Pieni voitto. Myyjältä vihdoin jotain virallisempaa tekstiä, että vaihtokaupasta ollaan sovittu ja että hän on etsinyt minulle sopivaa venettä, josta vaihtokauppa toteutetaan.
 
Viestin ja toiminnan perusteella en tiedä, mutta on melkoisen ilmiselvää, että liikkeelle ei koskaan ollut tullutkaan sovittua venettä, vaan myyjä pelasi tilanteessa aikaa. Olen seurannut tiiviisti liikeen myynnissä olevia veneitä koko prosessin ajan, eikä siellä kertaakaan ole ollut tähänkään päivään mennessä kyseistä venettä myynnissä. Että sellaista.
 
Lähetin myyjälle vielä yhden viestin, ennen kuin marssin asianajajani puheille:
 
"Moi,

Puhun nyt suoraan, kun en jaksa enään olla hirveän kohtelias tässä asiassa.

Tiedätkö, että lähetit viestin viime hetkillä. Tilanne ottaa jo siinä määrin päähän, että se alkaa vaikuttamaan yöuniini. Viime yön pikkutunneilla päätin, että tänään klo. 8.00 marssin asianajajani puheille, kun sinusta ei taaskaan ollut kuulunut. Oli ongelma teidän päässä mikä tahansa, näyttää se täältä minun silmin katsottuna pelkästään asioiden viivyttelyltä. Ja tämän johdosta kaupanpurku alkaa tuntumaan huokuttelevalta vaihtoehdolta.

Viestissäsi lukee suurpiirteisesti asiat mitä ollaan sovittu, mutta nyt meidän pitää tehdä jotain konkreettisia asioita ja aikatauluja asian saattamiseksi kuntoon.

Itse lähtisin näistä kohdista liikenteeseen:

1. Mikäli ette saa toimitettua minulle täysin kunnossa olevaa BMB 27 venettä ensi viikon sunnuntaihin 9.9.2012 mennessä, noudatte Crownlinen seuraavalla viikolla teille, eli 16.9.2012 mennessä.

2. Vaihtoehtoisen veneen, jonka minä hyväksyn on löydyttävä 1.4.2013 mennessä ja toimitettuna minulle 31.5.2013 mennessä, ettei seuraavakin kausi mene veneettömänä.

2.1 Lähtökohtaisesti en tule enään hyväksymään saman hintaista venettä vaihdossa, ellette erikseen korvaa minulle tästä jupakasta aiheutuneita kuluja, joita ovat mm:
- Veneen siirrosta ylimääräiset polttoainekustannukset, jotka aiheutui viallisesta moottorintrimmistä
- Crownlineen tekemäni korjaukset ja vianselvitykset
- Käynti luonanne Turussa
- Turhat rahoituskulut (korot), vakuutukset ja laituripaikka, koska minulla ei ole ollut toimivaa venettä koko kautena käytössä.
Arvioisin äkkiseltään näiden kulujen olevan 3000-4000€ maastossa.

2.2 Katson BMB 27 olevan arvokkaampi vene, jolloin hyväksyn sen vaihtoveneeksi, eikä minulla ole näitä vaateita.

3. Mikäli edellä mainittuja asioita ei saada kuntoon määräaikoihin mennessä, kauppa Crownlinestä puretaan.

4. Suoralla ja välittömällä kaupanpurulla suostun luopumaan vaateistani.

5. Kaupan purussa Crownlinestä on hyvitettävä täysi kauppahinta, koska vene on ollut jo myyntihetkellä viallinen johtuen teidän huolimattomuudesta, eikä asioita ole saatu korjattua tähänkään mennessä.

Totean vielä, että minulla on aito halu saada asiat päätökseen, enkä tee tätä vaikeuttaakseni asioita. Tilanne on viivästynyt aivan liikaa, eikä siihen auta muu kuin se, että minä muutan suhtautumiseni asiaan tiukemmaksi.

Odotan vastaustasi 4.9.2012 klo. 9.00 saakka. Tämän jälkeen asia ei ole enään meidän välillä sovittavissa, vaan tilanteeseen tuodaan lakimies.

- Jussi
"
 
ARVAATTEKO ETTÄ SAINKO MITÄÄN VASTAUSTA? En saanut....