Saavuin Turkuun 6.7. aamulla ja myyjä otti minut kyytiin lentokentältä. Ajoimme suoraan liikkeen telakalle tarkastamaan puheessa ollutta vaihtolaitetta. Vene (Bavaria 27, vm. -08) näytti hyväkuntoiselta ja meidän oli tarkoitus tehdä sillä sovittu koeajo. Kun lähdimme liikkeelle, niin kas kummaa, veneen tankki olikin tyhjänä ja "koeajo" loppui lyhyeen, kun myyjä käänsi nokan takaisin telekkaa kohdin.

Hyväksyin veneen tulemaan vaihdossa. Tämä olisi minunkin etu, sillä vene oli arvokkaampi, kuin ostamani Crownline.

Kävin vielä mielenkiinnosta katsomassa muita telakalla olleita isoja veneitä, että jos joskus vielä tulee vaihto isompaan. Mitään aikomusta minulla nyt ei ollut vaihtaa venettä suurempaan tai kalliimpaan, koska halusin kerryttää kokemustani pienemmän veneen ruorissa. Vaihtamisesta isompaan meillä ei ollut myöskään mitään puhetta tai neuvotteluja myyjän kanssa. Jo aiemmassa 28.6. lähetetyssä viestissä olin tehnyt selväksi, että yksi sovintovaihtoehto on, että vene vaihdetaan vastaavantyyppiseen / kokoluokan veneeseen.

Kun lähdimme telakalta takaisin liikkeen tiloihin sopimaan kaupasta, kysyi myyjä minulta automatkalla kysymyksen, jota ehkä osasin odottaa liikkeen aiemman toiminnan pohjalta. Hän kysyi, että millä maksan veneiden välisen erotuksen? Tästä meillä ei ollut aiemmin mitään puhetta. Lensin Turkuun saakka vaihtamaan venettäni lähtökohdilta vastaavanlaiseen veneeseen ja kun liikkeellä ei ollut juuri samanlaista/saman hintaista venettä tarjolla, niin neuvottelut kohdistuivat heti seuraavaksi arvokkaampaan veneeseen.

Jäin kyydistä pois Turun keskustassa miettimään asiaa lounaan yli ja sovimme, että myyjä tulee noutamaan minut, kun olen syönyt lounaani. Lounaan aikana päätin, että pieni välirahan maksu veneeseen ei haittaa, mikäli asia saadaan sillä sovittua ja pois päiväjärjestyksestä. Soitin myyjälle, että voisi tulla hakemaan minut. Taas pettymykseni sain vastauksen, ettei hän pääsekään tulemaan. Jouduin kävelemään keskustasta liikkeeseen. Mainitsinko vielä, että olin kuumeessa ja flunssassa?

Liikkeeseen saavuttuani ja neuvottelupöytään päästyäni aloimme keskustelemaan veneiden välirahan suuruudesta. Myyjä yritti tarjota minulle hyvityksenä omasta veneestäni 5.000€ vähemmän, kuin mitä olin siitä maksanut! Ei helvetti?! Ja varmaan sanomattakin selvä, että tilalle tulevaa venettä hän halusi kaupata ilman minkään näköistä hyvitystä. Minun olisi siis pitänyt maksaa vielä liikkeelle 5.000€ tästä paskasta, mitä olen saanut niskaani. Selvitin hänelle vähän tilannetta, että eihän se näin voi mennä: minunhan pitäisi saada täysi hyvitys omasta veneestäni ja heidän tulla vastaan vaihtoveneen hinnassa hyvityksenä tästä jupakasta ja aiheutuneista ylimääräisistä kustannuksista. Edellisen kaupan käsirahajupakka ja oman veneeni korjauskustannuksetkin olivat vielä hyvittämättä. En tiedä millaisen rahoitushakemuksen myyjä väsäsi rahoitusyhtiöön, sillä sielä oltiin vailla vielä noin 10.000€ välirahaa. Eihän tästä(kään) tullut yhtään mitään.

Myyjä mainitsi, että hänelle olisi tulossa kahden viikon sisällä toinen vastaava vene (Bavaria 27, vm. -07), joka oli vuotta vanhempi ja myös edullisempi kuin tämä vene, josta juuri neuvottelut kariutuivat. Sovimme tästä (taas hyväuskoisena mitään paperille laittamatta), että vaihtokauppa toteutetaan tästä tulevasta veneestä.

Puntaroimme vielä ennen lähtöäni Crowlinen korjausmahdollisuuta. Taas jälleen sain eteeni pöyristyttävän ehdotuksen. Myyjän mielestä moottoriongelmat olisivat korjattu sillä, että koneeseen vaihdetaan vain öljyt, ilman mitään tarkastuksia tekemättä! Hän mainitsi, että voisi kirjoittaa moottorille jatketun takuun. Mitä tämä minua hyödyttäisi? Eihän veneellä uskalla ajaa yhtään pidemmälle, jos kone sattuu pamahtamaan. Miten veneilystä voisi nauttia, jos kokoajan on takaraivossa tunne, että kestääkö tämä vai ei. Puhumattakaan siitä, että vene olisi telakalla koko loppukauden, jos hajoaminen sattuu kohdalle. Luonnollisesti en hyväksynyt hänen ehdotustaan.

Ilmoitin vielä asiasta kirjallisesti sähköpostilla kotiin päästyäni:

"Iltaa,

Sen verran halusin vielä selventää, ettei tule yllätyksenä ja että ollaan samalla sivulla. Että mikäli päädymme siihen vaihtoehtoon, että Crownline laitetaan kuntoon, niin en tule hyväksymään sitä ettei konetta aukaista ja tarkasteta. Se ei ole hyvän toiminta- ja korjaustavan mukaista, että se jätetään tekemättä ja toivotaan sormet ristissä, ettei koneeseen tule mitään.

- Jussi"