Heti ensi työkseni kirjoitin kaikki havaitut viat ja puutteet paperille reklamaation muodossa ja lähetin sen myyjälle.

"Moro,

Tässä niitä listaamiani vikoja veneessä:

- Generaattori ei käynnisty / toimi
- Generaattorin akun johdot löysällä (pystyi pyörittämään sormin kiinnitysmuttereita)
- Öljynsuodattimen jalka poikki, suodatin roikkuu letkujen varassa pakosarjan päällä
- Kylmälaukun virtapistokkeeseen ei tule jännitettä (sulake palanut) -> KORJATTU
- Uimatason suihku / läpivienti vaihtamatta ja bidehanan letkun kiinnitys poikki
- Kun painevesipumpun käynnistää, ei vettä tule hanoista, vaan vesi vuotaa pilssitilaan
- Moottorin vetolaitteen trimmi ei toimi (sulake palanut) -> KORJATTU -> hydraulipumppu pitää pahaa ääntää alaspäin säädettäessä, trimmi ei pysy paikallaan vedätettäessä vaan laskee ala-asentoon
- Mittaristossa trimmin näyttö "loikkii" ajoittain ylöspäin säädettäessä, ei voi lukea oikeaa kulmaa

- Polttoaineenkulutus todella suuri, n. 60l/tunnissa (vauhti n. 22 solmua ja moottorin kierrokset 3600rpm)
- Moottorin lämmetessä alkaa siitä kuulumaan suuri nakuttava ääni (venttiikoneisto?). Kun ääni alkaa kuulumaan tuntuu, että moottorin teho / kierrosluku laskee. Ääni häviää, kun kierrokset laskee hetken ajaksi alle 2500rpm. Ääni kuitenkin tulee hetken päästä uudestaan, kun veneellä ajaa taas matkanopeutta. Öljynpainemittari näyttää kylmänä yli 2bar ja lämpimänä allle 2bar, MYÖS KORKEILLA KIERROKSILLA -> öljynpaine ongelma???
- Moottorista kuuluu myös toinen hinkkaava/kahnaava/metallinen ääni, joka tulee esille lämpimällä moottorilla kierrosten ollessa yli 2500rpm. Tämä ääni ei häviä.

- Mittariston matkanopeusmittari ei toimi ajoittain
- Takapenkin selkänojan lukistusura tekemättä / jyrsimättä
- Veneen puhdistus / myyntikuntoon laitto täysin tekemättä
- Plotterissa puutteellinen merikartta -> KORJATTU
- Hytin oven lukituksen vastakappale / salpa irtosi rungosta, ovea ei saa kiinni / lukittua -> KORJATTU
- Kaikuanturi asentamatta
- Keulan ankkurin vinssi ei toimi -> onko erillistä virtakytkintä?
- Keittiötason valo ei toimi, poltin on ehjä
- Keittiösaarekkeen kohdevalo ei toimi, poltin on ehjä
- Keulahytin kattoikkunasta puuttuu hyttysverkko (ja pimennysverho?)
- Keulahytin oikean ikkunan keskimmäinen lukitussalpa poikki
- Uimataso halki uimatikkaiden luukun saranan kohdalta
- Takahytin ikkunan hyttysverkko rikki, ei voi asentaa paikalleen

Niinkuin varmaan käsität, olen todella pettynyt tämän veneen kaupoista ja tällä hetkellä on aika paha maku suussa. Minun näkökannalta minulle on myyty viallinen vene, vaikka kaikki piti olla kunnossa. Ja myös, että jos veneessä on ollut vikaa, niin teillä on ollut puoli vuotta aikaa laittaa asiat järjestykseen.

Odotan nyt että näihin ongelmakohtiin pureudutaan tiukalla otteella ja laitetaan vene kuntoon, jotta asiat saadaan saatettua kunnialla loppuun saakka. Alleviivatut kohdat on mielestäni vakavia vikoja. Voin lähettää sinulle kuvia näistä puutteista, mikäli tarvitset niitä.

- Jussi"

Vastaus:

"Huomenta Jussi.
 
Listassa on asioita jotka ilmenivät vasta siirtomatkalla mutta myös monta
meidän töppiä!  Homma pitää hoitaa nyt nopeasti kuntoon.
Lähetätkö minulle moottorin sarjanumeron. Löytyy siitä veneen laukusta, Volvon papereista.
 
Volvon huolto tarvitsee tuon numeron selvittääkseen oikean trimmin moottorin,
öljyn ja suodatinjalan."
 
Sovimme puhelimitse, että tuo kaikista vakavin asia tarkastetaan / katsotaan kuntoon, eli moottorin kolina.
 
Vaihdoimme ystäväni (henkilöautomekaanikko) kanssa öljyt moottoriin. Kun saimme vanhat öljyt ulos, olivat ne aivan järkyttävän näköiset. Minkäänlaista viskositeettia ei ollut havaittavissa - öljy oli yhtä "lirua" kuin vesi ja kaikenlisäksi aivan harmaata. Eihän moottorin voitelu voi toimia tällaisella aineella - eikä toiminutkaan. Erittäin suurella todennäköisyydellä koneessa olisi jotain vikaa.
 
Kun asiat alkoivat selkeytymään, olimme sekä minä että myyjä samalla linjalla siitä, että korjautus ei ole järkevää, vaan katsoisimme minulle sopivan vaihtoveneen tilalle. Veneelle ei oltu suoritettu merkkiliikkeen huoltoa, vaikka näin oli luvattu. Veneliike oli itse vaihtanut öljyt moottoriin ja vieläpä VÄÄRÄNLAISET!!! Liike on myös myöhemmin myöntänyt virheensä kirjallisesti, joten meillä on täysi näyttö asiassa.
 
Ainakin autoalalla tällainen virhe on emämokaus. Jos auton moottorille sattuu jotain ja liike on laittanut väärät öljyt sisään, niin vaikka sattunut vika ei johtuisi vääristä öljyistä, joutuu liike vastuuseen vauriosta automaattisesti!
 
Kysyin myös yhdessä viestissäni, että miten näistä selvitystöistä kustannukset hoidetaan:
 
"Mun pitäisi saada nyt vastaus siihen, että miten näiden korjausten veloituksen kanssa tehdään, ennen kuin ehdin tekemään enempää työtä veneen parissa. Tällä hetkellä aikaa on kulunut n. 3-4 tuntia. Hyväksytkö, että minä laskutan teitä korjauksista, vai vienkö veneen veneliikkeeseen, josta he laskuttavat teitä?"
 
Puhelimitse sain tästä vastauksen, että voin laskuttaa liikettä. Tässä taas minun virhe, etten vaatinut vastausta kirjallisenä tai en nauhoittanut puheluitani. Nyt liike ei suostu maksamaan näitä selvityskustannuksia sovitunlaisesti, vaikka olen tehnyt niistä kirjallisen selvityksen.
 
Lista-normal.jpg
 

Viesti, jossa todetaan öljyjen ja moottorin tila:

"Moro,

Yritin tänään tavoitella sinua pariin otteeseen, mutten saanut kiinni. Aloin soittelemaan sulle, että oletko miettinyt / päässyt ratkaisuun ton veneen kans, että mihin suuntaan tästä lähdetään eteneen? Tosiasiahan on se, että moottorissa on ollu TODELLA huonot / väärät öljyt, jonka johdosta öljynpaineet ovat olleet liian matalat. Lisäksi moottoriöljy oli harmahtavaa, mikä kielii myös muista ongelmista. Näillä öljyillä on nyt ajettu ainakin 30h ja ties kuinka paljon, mikäli öljyjä ei ole vaihdettu nyt veneen telakalla ollessa. Ja kaiken lisäksi tämä ajo on ollut normaalikuormitusta suurempaa, koska trimmi oli hajalla, eikä venettä saanut kulkemaan oikeassa asennossa.

Nyt suuri kysymysmerkki on, että vaikka kolinat saatiin häipymään uusilla oikeilla öljyillä, niin onko moottoriin ehtinyt tulla vauriota? Tai jos varsinaista vauriota ei ole ehtinyt tulla, niin kuinka paljon kone on kulunut tuon ajon aikana? Uskaltaisin väittää, että tuntimäärään voi käyttää aika reilua kerrointa, että saadaan normaalikulutusta vastaava määrä / aika.

Itseä ainakin epäilyttää koneen kesto tulevaisuudessa. Jos se ei juuri nyt hajoa, niin suurella todennäköisyydellä sen joutuu vaihtamaan ennen aikojaan kulumisen vuoksi. Eli vaikka nyt kaikki veneestä löydetyt viat saatettaisiinkin kuntoon, niin koneen tuleva kohtalo jää suureksi kysymysmerkiksi (ilman sen perusteellista tarkastamista).

Nyt toivoisin, että tilanteelle saataisiin päätettyä jonkinnäköinen suunta, ennen kuin ehdin kuluttaa sen korjaamiseen enempää aikaa:

1. Pidänkö veneen ja korjaan puutteet, joista laskutan teitä? Mitä takuita koneelle saa hajoamisen kannalta, kun tämä lähtötilanne on tiedossa? Miten tässä tilanteessa huomioidaan moottorin kuluminen / tuleva moottorin ennenaikainen vaihto?

2. Moottori tarkastetaan ja kunnostetaan tarvittaessa? Sijaisvene täksi ajaksi?

3. Moottori vaihdetaan vastaavan kuntoiseen (n. 200h ajettuun, jolle saa takuun) tai uuteen koneeseen? Sijaisvene täksi ajaksi?

4. Vene vaihdetaan vastaavan tyyppiseen / kokoluokan veneeseen?

5. Kaupan purku?

6. Jokin muu vaihtoehto?

Soittelen sinulle vielä huomenna tämän tiimoilta...

- Jussi
"

Tässä vaiheessa suljimme korjausmahdollisuuden pois pelistä ja aloimme tutkia vaihtoveneen mahdollisuutta. Tähänkään väliin en saanut kirjallista vahvistusta asiaan liikkeen puolelta, vaikka asiat sovittiin selvästi puhelimitse.

Sovimme, että lennän mahdollisimman pian Turkuun tarkastamaan mahdollista tulevaa vaihtovenettä.